lördag 13 juni 2009

Träning, form, och vikt

Härom veckan var jag på hälsokontroll via jobbet.. var lite skeptisk innnan; en skepticism som sedermera övergick till en viss oro. Jag vet ju att jag är i dålig form. Smått överviktig, urdålig kondition och dåliga matvanor. Som tur är så har jag svårt för riktigt fet mat.. äter minimalt med sås, dricker inte öl och så vidare. Annars hade jag antagligen varit väldigt överviktig med tanke på min aktivitetsnivå.

Besöket gav visserligen väntade, men ändå oroande besked. Hög vilopuls, ett kolestorol-värde i överkanten av vad som var hälsosamt och en övervikt som ökat 5 kg senaste året. Jag vägde in på 80kg, vilket är mer än jag någonsin vägt.

Men nu jävlar.. hela upplevelsen var som ett väckelsemöte. Bort med Coca Cola, köpte cykel och har nu cyklat varje dag till jobbet i två veckor.. nåja.. inte varje dag.. igår regnade det så in åt helvete, så jag sket i det. Och någon Vätternrunda lär det inte bli tal om :).

Bara rörelsen och bortplockandet av Coca Cola har fått mig att gå ner 2kg på två veckor, så det fungerar. Jag skulle dock inte vilja påstå att jag bantar, eller följer några GI-metoder eller liknande. Jag har helt enkelt börjat röra på mig.

Funderar nu på det här erbjudandet, en prenumeration på tidningen Aktiv Träning. Man får en pulsklocka på köpet och det står att man kan föra över information till datorn. Vet inte alls om det är någon kvalitet i klockan, eller om man skulle satsa på en lite dyrare sak med GPS i också.

Någon som vet vilken typ av klocka det där är?

Inga kommentarer: