tisdag 16 juni 2009

State of Play - WOW!

Igår kväll tänkte jag gå och lägga mig tidigt.. blev trots detta inte sängen förrän klockan halv tolv, men jag har ändå för vana att slänga in en DVD att somna till. Eftersom jag precis fått min beställning från CDON med den brittiska TV-serien State of Play så blev det avsnitt ett av den serien som skulle få avsluta min kväll.

Fyra timmar senare, halv fyra på morgonen, fick jag tvinga mig själv att avbryta tittandet med två timslånga avsnitt kvar.

State of Play är utan tvekan en av de bästa dramaserier jag sett. Engelsmännen är skickliga på att väva historier och detta är ett ypperligt exempel. Det handlar om en nutidsthriller i politisk och journalistisk miljö, där konspirationerna flödar fritt.

Utan att avslöja för mycket så kan jag berätta att serien handlar i huvudsak om två personer, en politiker och en journalist. Politikern är ordförande i en ny energi-kommitte som ska verka för att tillgången till energi inte ska gå ut över miljön. Journalisten är politikerns före detta "campaign manager", men jobbar numer på "The Herald".

I de första självande minuterna får vi reda på att Politikerns "research assistant", alltså en av personerna som jobbar med att gräva fram information, tycks ha begått självmord; vi får också följa en intensiv jakt till fots genom Londons gator som slutar med att en ung svart man blir skjuten i huvudet av vad som tycks vara en professionell mördare. Att politikern sedan verkar ha haft en affär med sin research-assistant komplicerar fallet ytterligare, och hela energi-kommitten får sig en törn.

När journalisten sedan börjar gräva i det hela, först i egenskap av en vän, sedan som en undersökande journalist, kommer ledtrådar om en konspiration upp till ytan.

Sammanslaget är det ett fantastiskt verk, oerhört välskrivet, och oerhört spännande. Det lyckas med något som få TV-serier (Hej 24) lyckas med, nämligen att både göra något realistiskt och trovärdigt, samtidigt som det är enormt spännande.

Hollywood har även gjort en re-make i form av en film, fast med Russel Crowe i huvudrollen som journalisten. Jag har dock inte sett denna.

Delta i undersökningen och vinn en spargris med 5.000kr!

Inga kommentarer: