söndag 14 juni 2009

Musarm? Inte jag inte..

Jag blir lite konfunderad när jag läser Aftonbladets artikel om musarm. Jag har jobbat med datorer som kräver mus i snart 20 år och har aldrig varit i närheten av att få musarm, ändå använder jag datorer varje dag.

För några år sen flyttade jag musen till vänster sida på jobbet, medans jag kör på höger sida hemma. Men det som jag tror många glömmer, inklusive Aftonbladet, är att man inte behöver använda musen till precis allt.

Jag märker dagligen hur folk använder musen när det är helt onödigt. Exempel:

Inloggning i Windows -

Folk skriver sitt användarnamn, använder musen för att flytta markören till lösenordsrutan och sedan efter att ha fyllt i det, använder musen för att klicka "OK" och logga in.

Copy/Paste -

Varför använda musen för dessa grejer. Enklaste tipset är CTRL+C för att kopiera en markerad text och CTRL+V för att klistra in texten någon annanstans.

Lite mer avancerad hjälp i ärendet.. du kan markera text genom att hålla nere skift och flytta markören över texten med hjälp av piltangenterna.

Byta fönster -

Har du Excel uppe men vill komma åt Outlook? Istället för att använda musen och klicka på Outlook som ligger längst ner, använd Alt-Tab.

Det finns mängder med små hjälpsamma kort-kommandon via tangentbordet som gör att du slipper använda musen. Använd dom. Det hjälper.

Vinn en Weber-grill värd 3.000kr för sommarens grillfester!

Inga kommentarer: